Új szerzemények

A Kovács Gábor Gyűjtemény új szerzeményei között kilenc kiemelkedő alkotással büszkélkedhetünk a 19–21. századi magyar képzőművészet élvonalából.

Hollósy Simon nemcsak a nagybányai festőiskola egyik megalapítója és szellemi atyja, hanem a modern magyar tájfestészet kiemelkedő képviselője is. Az ő müncheni szabadiskolájából kerültek ki azok a fiatal mesterek, akik meghonosították a haza piktúrában a szabadban festés (en plein-air) hagyományát. Ezt az újfajta szemléletmódot tükrözi Hollósy Simon e kis képe, a boglyák elnagyolt, csak a forma lényegére koncentráló ábrázolásmódjával és üde színeivel.

Székely Bertalan Zseni (Jenny) leányáról festett álló alakos portréja igazi ritkaság az életműben. A Pfeffer Ignác unokáit ábrázoló csoportképen kívül, amely már korábban a Kovács Gábor Gyűjteménybe került, és jelenleg a Magyar Nemzeti Galérában látható letétként, ez az egyetlen portré, amelyen a művész a természetben ábrázolta a modelljét.

Mind a békéscsabai származású Perlrott Csaba Vilmos, mind a megrendítően fiatalon elhunyt tehetség, Galimberti Sándor festménye a 20. század eleji francia igazodású korai modernizmust képviseli a gyűjteményben. Míg Galimberti képén a napsütötte udvaron száradó ruhák nagy, egységes, síkszerű színfoltja és a mű jellegzetes koloritja Paul Gauguin 1907-es budapesti kiállításának hatásáról árulkodnak, addig Perlrott árkádiai hangulatú jelenete Paul Cézanne és Henri Matisse festészetének tanulságait összegzi.

A Bécsben tanult Szentgyörgyi Jánost, aki a 19. század első felének egyik legkiválóbb csendéletfestője volt, Kazinczy olyan nagyra tartotta, hogy 1829-ben,  ugyanabban az évben, amikor ez a virágkompozíció is készült, meglátogatta a műtermében, majd igen nagy elismeréssel írt róla: „Szent-Györgyi János minden nemekre osztja fel erejét, de őtet a’ természet Virág és Gyümölcs festőnek rendelte. Dicséretére kell mondanom a’ derék férfiúnak, hogy szerelemmel dolgozik, és hogy soha munka nélkül nem találtam.”

Péreli Zsuzsa munkái alkotják a legnagyobb egységet a gyűjteményben, amely ezúttal a művész három gobelinjével lett gazdagabb. A Vőfély című kárpit a fotó ihlette művek közé tartozik, bár konkrét fotó előképe nincsen. Több év lappangás után került elő a Lugas című kompozíció, amely eredetileg a mosonmagyaróvári Malom vendéglő megrendelésére készült. Magán viseli a nyolcvanas évek archív fényképekből merítő, nosztalgikus sorozatának jellegzetességeit, mint a visszafogott, tompa színvilág vagy a síkszerűség, és harmonikusan idézi meg a kisvendéglők meghitt hangulatát. Ugyanakkor átmenetet jelent a következő periódus stílusa felé. A kilencvenes évektől a kolorit élénkebbé, ragyogóbbá vált, a formák plasztikusabbak, az alakokat, jeleneteket a perspektíva szabályai szerint alakított terekbe helyezi a művész. Az Axis Mundi című új alkotás magas szinten összegzi ezeket a jegyeket, valódi különlegessége azonban egyedi történetében rejlik: a Sopronbánfalvi Pálos-Karmelita Kolostor számára készített gobelinbe Péreli Zsuzsa az utolsó bánfalvi karmelita apáca fonalát is beleszőtte.

A bécsi tanultságú Böhm Pál Halász című festményén id. Markó Károly antik táji környezetben ábrázolt mitológiai és bibliai jeleneteit fogalmazta át a polgári megrendelőréteg ízlésére szabott falusi zsáner keretei között. A kompozíció közvetlen előképének tekinthető a Kovács Gábor Gyűjtemény Péter elhívása című képének egy változata, amely a császári gyűjteménybe tartozott, és mint ilyen a bécsi Hofburgban nyilvánosan megtekinthető, sőt másolható is volt.

  • Adat nézet|Kép nézet
  • Előző|Következő|
    / 1
  • Rendezés:
  • Laponként:
  • Összesen:10

Khoor József

Romantikus táj

Év: 1868

Technika: Olaj

Anyag: Fa

Méret: 41 × 58 cm

Hollósy Simon

Szénaboglyák

Év: 1910-es évek

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 35 × 43 cm

Székely Bertalan

Székely Zseni képmása

Év: 1880 körül

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 189 × 102 cm

Galimberti Sándor

Nagybányai bányászudvar

Év: 1907

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 65 × 54 cm

Perlrott-Csaba Vilmos

Szabadban

Év: 1911 körül

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 121.5 × 140 cm

Szentgyörgyi János

Virágcsendélet

Év: 1829

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 47,5 × 35,5 cm

Péreli Zsuzsa

Axis Mundi

Év: 2010–2011

Technika: Gobelin

Anyag: Gyapjú, selyem, fém, arany

Méret: 180 × 140 cm

Péreli Zsuzsa

Lugas

Év: 1988

Technika: Gobelin

Anyag: Gyapjú

Méret: 170 × 80 cm

Péreli Zsuzsa

Vőfély

Év: 1983

Technika: Gobelin

Anyag: Gyapjú, selyem, zsenília, szalagok

Méret: 110 × 80 cm

Böhm Pál

Halász

Év: 1870

Technika: Olaj

Anyag: Vászon

Méret: 69 × 95 cm

  • Adat nézet|Kép nézet
  • Előző|Következő|
    / 1
  • Rendezés:
  • Laponként:
  • Összesen:10