Művész
Mányoki Ádám
Év
1707
Technika
olaj
vászon
Méret
76 × 64 cm
Jelzés
jelzés nélkül
-
Kategória
festmény
ID
000007
Publikálva

Ernst Múzeum kiállításai XLVII. Magyar Remekművek. Budapest, 1921. május, kat.szám: 3.

Lázár Béla: Mányoki tanulmányok I. Magyar Művészet, Budapest, 1926., 93. oldal

Lázár Béla: Mányoki Ádám élete és művészete. Légrády Testvérek, Budapest, 1933., LXVIII. tábla

Régi magyar arcképek. Régi magyar arcképek. Kiállítási katalógus. Szerk. Buzási Enikő. Tata, Vár – Szombathely, Képtár, 1988., 37. oldal, 13. kép

A Magyar Nemzeti Galéria évkönyve 1992-1996., 32. oldal 36. kép és 42. oldal 3. színes kép

Európa fejedelmi udvaraiban - Mányoki Ádám. Kiállítási katalógus. Szerk. Buzási Enikő. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2003., 85. oldal 21. kép

Buzási Enikő: Mányoki Ádám monográfia és oeuvre-katalógus. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2003., 60. oldal 12. kép, kat.szám: B301

A Kovács Gábor Gyűjtemény. Vince Kiadó, Budapest, 2004., 45. oldal

Múzeum - Körút. Válogatás 150 év magyar festészetéből. Kovács Gábor Művészeti Alapítvány, Budapest, 2006., 2. kép

 Vonzások és változások. 18-19. századi magyar festészet magángyűjteményekben. Kovács Gábor Művészeti Alapítvány, Budapest, 2013., 5. old.

Életem a Nemzeti Múzeum. Kovács Tibor a Magyar Nemzeti Múzeum élén 1999-2010. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 2016., 131. old.
 

A Kieselbach Galéria aukciós katalógusa. Szerk.: Kieselbach Anita, 2016. október, 270.o.

Megjegyzés
Mányoki Ádám festményén egy ovális mezőbe komponálva láthatunk egy gazdag kelmékbe öltözött nőt, aki fejét kissé balra fordítva tekint a nézőre. Az ábrázolt meghatározásában egy 1704-es David Richter portré segít, amely alapján tudjuk, hogy a portretírozott nő II. Rákóczi Ferenc felesége, Károly hessen-rheinfelsi választófejedelem lánya. Sarolta Amália, akit Rákóczi 1694-ben vett feleségül, a szabadságharc idején többször próbált politikai, diplomáciai segítséget szerezni férje számára. A készítés évét könnyen meghatározhatjuk: Mányoki Ádám 1707-ben Berlinben Rákócziról készített portrét, ennek párdarabjául szolgálhatott a Kovács Gábor Gyűjtemény kiállított festménye. Később pedig Mányoki már nem találkozott a fejedelemasszonnyal, így a festményt ebből az évből kell származtatnunk. Pár száz évvel később, 2006-ban a fejedelem és feleségének képe egy kiállítás erejéig újra találkozhatott. Ugyanis a Múzeum – Körút című tárlaton a feleség portréja és a Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnokának tulajdonában lévő Rákóczi-portré egymás mellé került.